sobota, apríla 08, 2006

Ubuntu linux a ine udalosti

I stalo sa co sa stat malo. Dostal som opat chut na nejaku linuxovu distribuciu. a tak premyslajuc ze co si vyberiem som krizoval webovymi hlbinami naraziac na jeden z postov FF o distribucii ubuntu, ktora ako tvrdi je velmi jednoducha a vsetko v nej funguje. tak reku ked to sam FF takto tvrdi, nedbam. oskusam a zistim ze co a jako. i stiahol som distro ubuntu vo verzii 5.10 tiz zvanej breezy badger (zovialny jazvec? to co je meno pre distro) zdvihol som zatatu, past hrozivo zatriasol smerom k pomyselnej budove microsoftu a zmazol jednu particiu na domacom kompjutri. je mozne aj resiznut existujucu NTFS particiu. a cimze sa da resiznut? partition magicom, ale je mozne pouzit aj free utilitku qtpart ktora sa nachadza na live cd knoppixu. po pociatocnych problemoch (u mna klasika linuxove particie a veci s tym spojene) moment ved pocas instalacie som ziadne problemy nezaznamenal. vlastne nic s cim by som mal nejaky vazny problem. I po pol hodine instalacie zhliadol som prijemnu hnedu farbu na desktope (hneda je farba ubuntu) s prijemnym ambient zvukom a GNOME okienkovym managerom.za chvilu som zistil ze vsetko co fungovat ma aj funguje. v tomto pripade grafika a zvuk, ale nejdu mi ziadne MP3 ani DVD ani AVI ani ine moje formaty. co s tym? samozrejme kto hlada najde. A tak som zistil ze internet funguje tiez :-) DHCP mojho routera pridelilo IP adresu a vsetko je tak ako ma byt. s pomocou nasho kamarata gugla som nasiel niekolko liniek ktore mi na zaciatku velmi pomohli v pripade rozbehavania aplikacii, zakladnych hygienickych navykov, a vobec pri rieseni akych kolvek problemov. prvou zastavkou kazdeho mladeho zacianjuceho ubuntistu by mala byt UBUNTU unofficial starter guide. na to ze je neoficialna je asi najlepsia co som na webe nasiel. potom su to samozrejme ubuntu fora (v anglictine ale su aj ceske) a niekolko typov z digg.com snazil som sa nacapat uzitocne linky na moje del.icio.us a sam dufam ze v tom nieje velmi velky chaos :-) dalsie uzitocne zistenie, v ubuntu nieje uzivatel root. prvy uzivatel pocitaca ma sice prava administracie, ale len pomocou prikazu "sudo". pomocou starter guide som teda rozriesil audio vizualnu stranku ale este to stale nebolo ono. napriklad firefox bol "len" vo verzii 1.0.7 a ja som chcel 1.5.1. ako to docielit ? jednoducho mame tu skriptik od arnieboy zvany automatix. tento script okrem aj spominanych audio-video zalezitosti dokaze nainstalovat skoro vsetko co clovek potrebuje k prezitiu v linuxe. az vcera vecer som si precital clanok "windows to ubuntu transition guide" kde sa spomina asi vsetko podstatne. dalsou mojou nocnou morou su mounty diskov. v ubuntu su riesene pomocou grafickeho toolu disks. tak si vyberiem kde sa maju disky pripojit a dam enable. problem zostava pokial sa na disky pokusim pripojit pomocou bezneho usera. nejde to su totiz mountnutnute pod superuserom. ja to zatial riesim pomocou root konzoly z ktorej spustam vsetko potrebne. viem ze to nieje spravne riesenie ale este sa mi nechcelo hladat ine. grafiku som doma rozriesil uplne bez problemov. nvidia totiz poskytuje velmi dobru podporu svojich produktov pod linuxom, cize stacilo pomocou apt-get instalnut drivery a bolo vystarane. v pripade ATI je to mierne ine (aspon na notebooku ktory mam) ale o tom inokedy. no a ked som mal rozbehanu podporu grafiky tak ako mala byt prislo kladivo v podobe akcelerovaneho desktopu. bolo to live cd a volalo sa to kororaa. kororaa je distro zalozene na gentoo a sluzi na prezentaciu toho co taky 3D akcelerovany desktop zvladne. zvladne toho prekvapivo dost dokonca by som povedal ze viac ako buduce Windows Vista. i rozhodol som sa ze take chcem mat aj doma na ubuntu. takze opat som navstivil webovy vsehomir aby som zistil ze na ubuntu uz existuje aj nejaka guide. po splneni postupnosti (heh cele mi to zacina pripadat ako copy paste nejakych prikazov z webu , ale myslim ze raz ich budem pisat aj sam) som mal zrazu doma akceleroany desktop. No a tomto stadiu ma zacina zaujimat ako rozbehat hry pod linuxom. wine ako taky zjavne neponuka az tak vela moznost pre hry, bol vsak vyvinuty wine specialne pre hry a aj dalsie rozhranie ktore sa vola cedega (tato je vsak platena). na cedegu mam celkom zalusk ale najprv si asi skusim time demo ktore ponukaju na stranke. zda sa ze cedega ma asi najsirsiu podporu hier vobec. vratane oblivionu. fu no tak to by bolo na zaciatok asi vsetko co som chcel o ubuntu povedat. dufam ze sa aspon niekto namota a vyskusa tak ako ja :-)

Do nekonecna a este dalej ...

Buzz Lightyear - Toystory 2

Žiadne komentáre: